ETKİLİ İLETİŞİM NEDİR ? İLETİŞİM TÜRLERİ? İLETİŞİM İÇİN YAPILMASI GEREKENLER...
- Bağlantıyı al
- X
- E-posta
- Diğer Uygulamalar
Sağlıklı bir iletişimin kurulabilmesi için, ilgili tarafların üzerinde anlaştıkları ve bu sayede aralarında bilgi alış verişini sağlayabilecekleri ortak bir dilin paylaşılmasına ihtiyaç vardır. Ancak kurulan bütün iletişimler olumlu değildir. Birisiyle yumruklaşmak, ağız dalaşına girmek de bir iletişim şeklidir.
Olması gereken, her alanda her birimle sağlıklı iletişim kurmayı başarmaktır. Sağlıklı iletişim kurmanın temel doğruları vardır. Bunlar:
- Doğal olmak
- Kabul etmek ve saygılı olmak
- Empatik olmak
- Tutarlı olmak
- Güven verici olmak
- Yargılayıcı olmamak
- Ortak ihtiyaçlara yönelir olmak
- Açık olmak
- Uzlaşmacı olmak
- Gerçeği doğru dille aktarmak
- Kişileri değil problemi eleştirebilmek
- İlgili ve farkındalıklı olmak
Etkili İletişim Öğeleri Nelerdir?
- Gönderici (Kaynak): Duygu, düşünce ve isteklerin aktarılmasında sözü söyleyen kişi veya topluluktur.
- Alıcı: Duygu, düşünce ve isteklerin iletildiği, aktarıldığı kişi ya da topluluktur.
- İleti: Göndericinin alıcıya aktardığı duygu, düşünce, istek ve mesajlardır.
- Kanal: Göndericinin, iletiyi alıcıya gönderirken kullandığı yol veya araçtır.
- Bağlam: İletişim unsurlarının birlikte meydana getirdikleri ortamdır.
- Dönüt (Geri bildirim): Alıcının göndericiye verdiği her türlü yanıttır.
- Şifre: Gönderici, iletisini yazıyla, resimle, rakamla vb. aktarabilir. İşte bunlardan her biri şifredir.
Etkili İletişimde Dikkat Edilmesi Gerekenler
İletişim sürecini hazırlayan, başlatan ve ileten kişiye genel olarak gönderici (kaynak) adı verilmektedir. Gönderici iletişimin en önemli öğesidir. İletişim göndericisiz gerçekleşemez. İletişimde en önemli sorumluluk göndericiye aittir.
Kaynak algılama, seçme, düşünme, yorumlama süreçlerinde ürettiği anlamlı iletileri simgeler aracılığı ile gönderen kişi ya da kişilerdir. Göndericinin dikkat etmesi gereken özellikleri beş ana başlık altında sıralamak mümkündür.
- Gönderici konu hakkında bilgi ve tecrübe sahip olmalıdır.
- Gönderici belli bir düşünceyi formüle ederek en uygun sembol ve kanalı seçmelidir.
- Gönderici elverişli zaman ve mekanı belirleyerek İleti göndermelidir.
- Gönderici iyi bir kodlama özelliğine sahip olmalıdır.
- Gönderici alıcının zihinsel algı yeteneğini dikkate alarak iletiyi göndermelidir.
- Gönderici bu hususlara dikkat etmediği takdirde başarılı olması mümkün değildir.
Yorumlar
Yorum Gönder